11.4´19
Olin hoitamassa ihanaa uutta hoitsuani Monni-ponia!
Ensin kun tulin tallille, etsin Suskin.
"Voinko vähän kävellä Monnilla?" kysyin. Suski vastasi joo, mutta varovasti.
Menin hakemaan pikku-Monniskaa tarhasta. siellä se kirmaili, parit pukitkin heitti aitaa päin. nauroin tälle, ja otin riimun käteen.
-Monnii! maiskutin. Monni höristi korviaan ja ravasi portille. kehuin tätä, ja pujotin riimun tämän päähän.
-Mmitä sä teet? joku kysyi. käänsin päätäni ja näin Emilian.
-Meen käveleen Monnin kaa, vastasin kylmän rauhallisesti.
-Jaa, tämä tuhahti ja jatkoi matkaansa.
harjasin ja varustin pikkuisen huolella. sitten lähdin kohti maneesia.
avasin oven varovasti. onnekseni, maneesissa ei ollut ketään.
hyppäsin rauhassa jakkaralta kyytiin. pidensin jalustimia, kiristin vyötä ja taputin Monnia kiitokseksi rauhallisuudesta.
hengitin syvään ja puristin hiukan pohkeillani ponin kylkiä. pidin ohjat hieman löysänä, mutta kuitenkin niin, että jos poni singahtaa, en ole ihan hukassa.
Monni käveli reipasta käyntiä. otin vähän ohjia tuntumalle, ja tein puolipidätteen. monni meinaan yritti lähteä ravaamaan. aloin tekemään seuraavanlaista tehtävää:
ensin pitkä sivu kokonaan, vähän temponmuutoksia. sitten lyhyellä sivulla pääty-ympyrä, keskittyen rentouteen. toinen pitkä sivu tempoa silmälläpitäen ja toisella lyhyellä sivulla kulmiin voltit.
monni kunteli aika hyvin, ja sain sen aika rennoksi puolessa tunnissa.
enkä tietenkään malttanut vielä lopettaa.
voisin ottaa ihan vain yhden pienen ravipätkän maasta käsin, mietin. siispä nousin selästä, nostin jalustimet ja lähdin kävelemään monnin rinnalla.
maiskutan vähän, ja lähden juoksemaan rauhassa. Monni ravaa rinnallani niiiiiin hienosti!
päätän nousta takaisin selkään. menin pari kierrosta vapaampaa käyntiä.
samalla Suski tuli katsomaan, miten sujuu!
-Hei Suski! mentiin äsken maastakäsin ravia. jos sä tuut vähän kattoon, niin voisko kokeilla pikkupätkä ravia selästä? kysäisin.
hetken päästä löysin itseni siitä tilanteesta, että Suski taluttaa Monnia, minä olen selässä ja valmistaudumme ravaamaan.
-oletko valmis? suski kysyym ja nyökkään.
pidän ohjista kiinni, ja annan vähän pohkeita. monni nostaa reippaan ravin. ravaamme lyhyen sivun, ja hidastamme sitten. molemmat kehuvat Monnia paljon, ja päätämme sitten, että menen vielä loppukäynnit.
Suski: 10v€
Laura Lisää ne tallikaappiisi laittaen rahan lähde