|
Post by Susanna on Oct 12, 2019 17:23:30 GMT
r. Savun Mexico "Pancho" knapstrub 15v 150cm Pancho on hieman oikukas, mutta ihan mukava yleensä. Pancho voi yrittää testata,että onko ihan pakko. Silloin saattaa takajalat vähän lennellä, mutta kunhan määrätietoisesti ja johdonmukaisesti ratsastaa, oikein kiva.
|
|
Emilia
Tallilla kävijä
|
Post by Emilia on Oct 14, 2019 13:16:43 GMT
14.10.2019 Kävelin aamulla talliin sisään ja laitoin omat ratsastus tavarani pesarin eteen, jonka jälkeen lähdin hakemaan Panchoa tarhasta. Kun saavuin tarhan portille Pancho hörähti ja tuli vastaan portille. Lähdin Panchoa taluttaen tarhasta ja suljin perässäni tarhan portin. Tallissa laitoin Panchon pesariin ja aloin huuhdella sen kuraisia jalkoja lämpimällä vedellä. Vähän väliä Pancho kuopi jolloin komensin sitä ja sain sen lopettamaan. Sain vihdoin pestyä ja kuivattua Panchon jalat joten aloin harjaamaan sitä. Kun olin saanut ponin harjattua ja kaviot putsattua lähdin hakemaan satulahuoneesta suitsia ja satulaa. Laitoin satulan Pandhon selkään ja sitten itselleni ratsastus kamat päälle. Heitin vielä loimen Panchon selkään kun olin saanut sille suitsetkin. Kun me oltiin molemmat valmiita lähdettiin kohti maneesia. Maneesissa kiristin vyön ja nousin steppailevan Panchon selkään jakkaralta. "sooo" rauhoittelin Panchoa. Kun olin hetken kävellyt alkukäyntejä nostin ravin ja tein paljon voltteja ja suunnanvaihdoksia että sain Panchon hyvin avuille ja rennoksi. Laukasta Pancholla oli vähän virtaa ja tuli pari pukkisarja ennen kuin se siinäkin vähän rentoutui. Loppu ajan P toimi super hyvin! Se kuunteli apuja ja teki hyvin mitä pyysin. Laukkaa mentiin vaan vähän koska P vasta palailee lomaltaan. Välikäyntien jälkeen otin ravi- ja käyntiväistöjä jotka onnistu aika hyvin. Vähän Pancho olis voinu käyttää enemmän takaosaakin. Sitten mentiin loppuravit. Loppuravien jälkeen laitoin Pancholle loimen ja talutin loppukäynnit maastakäsin. Tallissa, kun olin saanut Panchon purettua putsasin sitä vielä vähän sienellä ja laitoin fleece loimen sen ulkoloimen alle koska se oli vähän vielä märkä ja ulkona oli kuitenkin vähän kylmä. Annoin Pancholle vielä taputuksia ja pari herkkua ennen kun päästin sen vapaaksi tarhassa. Pancho jäi tarhan portille seisoskelemaan korvat hörössä ja vaikutti siltä kuin olisi sitä mieltä että häntä ei saisi jättää tarhaan . Pancho toimi kyllä tänään yllättävän hyvin ja vaikutti tosi pirteältä. -Emilia Susanna : Kiva tarina ja hyvin kuulosti Panchon kanssa sujuneen sen kujeilevasta luonteesta huolimatta! 10v€ Emilia
|
|
Emilia
Tallilla kävijä
|
Post by Emilia on Nov 1, 2019 19:55:21 GMT
1.11.-19 Juoksutusta ja maasta käsittelyä Kävelin tallin koulureppu selässä ja suuntasin heti kaapeille. Vaihdoin tallikamat ja söin eväät koska tulin suoraan koulusta. Kun olin valmis otin hevosnamin ja lähdin tarhoja kohti hakemaan Panchoa. Pancho tuli heti portille vastaan kun saavuin tarhoille. Annoin sille herkun ja sujautin riimun sen päähän. Kun olin saanut siltä loimen pois aloin harjaamaan sitä ja sen jälkeen putsastin sen kaviot, laitoin suitset sille, otin niistä ohjat pois, laitoin liinan kuolainrenkaan läpi ja otin mukaani juoksutus piiskan ja juoksutusavun. Heitin vielä Panchon selkään fleece loimen ja sitten päästiin lähtemään manesia kohti. Maneesissa käveltiin ympäriinsä alkukäynnit, sitten otin Pancholta loimen pois, laitoin sille juoksutusavun ja asetin sen ympyrälle. "Ravi!" Annoin ohjeita kun P kulki nätisti ympyrällä. Pancho ravasi hitaasti joten maiskautin joka ei hetkauttanut sitä mitenkään. Käytin piiskaa ja Pancho lähti täysiä pukkilaukkaan. Naurahdin ja annoin sen hetken kuluttaa virtaa kunnes pyysin sen takaisin raviin. Nyt ravi oli energistä ja ponikin malttoi rentoutua. "Hyvä", kehuin. "Laukka!" Annoin seuraavan ohjeen ja taas P lähti pinkomaan. "Soo" rauhoittelin ja P hidasti vähän hallitumpaan laukkaan mutta oli silti koko ajan menossa. Kun oli tullut laukassa pari hyvää pukitonta pätkää pysäytin Panchon ja vaihdoin suuntaa. Pyysin ravia. "Hyvä!" kehuin kun Pancho lähti juuri hyvään raviin. P oli sopivan rento. Kun pyysin laukkaa se nosti hallitun laukan. "Super!!" Kehuin innoissani siitä että P ei vetänytkää omia sooloilujaan. Kun olin saanut Panchon juoksutettua otin siltä juoksutusavun pois ja hritin sille loimen päälle. Löysin taskustani herkkuja joten päätin temputtaa Panchoa. P oli ihan älysöpö kun se kumarsi! Se oppi melkein espanjalaisen käynnin! Vielä vähän harjottelua ja sitten sekin menee sujuvasti. Sen jälkeen mentiin talliin ja laitoin Panchon karsinaan. Super kiva tallipäivä! -Emilia Susanna : Hyvän kuuloinen kevyt treeni teillä. Pancholle tekee hyvää, kun sitä vähän venytellään. 9v€ Emilia
|
|
Emilia
Tallilla kävijä
|
Post by Emilia on Nov 17, 2019 12:52:01 GMT
14.11.-19 Koulua Hoidin torstaina Panchon. Alkuun se jumitteli (mitä se ei oo kyllä nyt hetkeen tehny) ja sit se veti muutamat pukit mutta laitoin sen vaan päättäväisesti eteenpäin enkä antanu sen jumpitella. Tehtiin pääosin avoja ja väistöjä. Väistöissä poni oli super kiva, mutta sitten avoissa se ei oikein malttanu keskittyä. Kaikesta huolimatta kyllä tuli hyviäkin pätkiä avoista. Sen laukka oli tosi kivan pyörivää ja se käytti paremmin takajalkoja kun yleensä ravissa jalaukassa. Laukassa se myös taipu paremmin kun ravissa tai käynnissä. Kun olin ratsastanu Panchon otin siltä tallissa satulan pois ja suitset pois jonka jälkeen harjasin sen kauttaaltaan. Sitten kun olin saanu Panchon hoidettua oli vuorossa sen suitsien, satulan ja ruoka ja juomakippojen putsaus. Ne putsatuani lähdin kotiin. Vähän lyhyempä postausta tällä kertaa -Emilia (125 sanaa)
|
|